Adfærd kan designes

”Det kræver en adfærdsforandring!” I stort set enhver organisation er den sætning startskuddet til en større aktivitetsudladning i kommunikationsafdelingen, og de fleste med blot nogle år i faget har i den sammenhæng siddet og svedt over motiverende tekster og brændende platforme i bedste Kotter-stil. Ofte med skuffende resultater.

I løbet af de senere år er nudging blevet det nye sort, når det gælder adfærdsforandringer. Det berømte ”lille puf” skulle efter sigende få selv den mest rigide til at rette ind. Men som med alt andet, der bliver udråbt til de vises sten, skal man huske at spise brød til.

Nudging udspringer af faget adfærdsdesign, der er født af adfærdsøkonomien som en metode til at imødegå den fortvivlende, irrationelle adfærd, som adfærdsøkonomerne har påvist mere og mere af hos os mennesker. Og både nudging og adfærdsdesign er kraftfulde redskaber, når de bruges rigtigt. Til gengæld er de ikke blot virkningsløse, men decideret kontraproduktive, hvis de bruges forkert.

Hvad dækker begreberne nudging og adfærdsdesign over?

Hvilke psykologiske mekanismer udnytter nudging og adfærdsdesign? Og hvor går grænsen?

Hvornår er det effektivt? Og hvornår skal du bare glemme alt om det?

Hvordan arbejder man metodisk, enkelt og lavpraktisk med nudging og adfærdsdesign i hverdagen?

Tag med på rundtur i adfærdsforskningens rationelt irrationelle univers og få svar på blandt andet disse spørgsmål. Aftenens guide er Vibeke Lund Arkil, der er uddannet adfærdsdesigner og har en mangeårig baggrund fra kommunikationsbranchen.

KS vil være vært for en sandwich samt te og kaffe, så skulle du mod forventning blive forhindret i at deltage, så husk at framelde dig af hensyn til forplejning.

På gensyn

Kommunikation og Sprog Region Midtjylland

Maiken Møller

Adresse

Åboulevarden 31 2. sal, 8000 Århus C

Lokalen Floden

Arrangementsdato
Onsdag, 13. marts 2019 - 17:30 til 20:30
Tilmeldingsfrist
Fredag, 8. marts 2019 - 20:00
Vælg region
Tilmeld